Prima   -  ADR Chișinău   -  Regulament de activitate

Regulament de activitate al Agenției de Dezvoltare Regională municipiul Chișinău

REGULAMENT

cu privire la organizarea și funcționarea Agenției de

Dezvoltare Regională Municipiul Chișinău

 

 

I. DISPOZIȚII GENERALE


1. Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Agenției de Dezvoltare Regională Municipiul Chișinău (în continuare - Regulament) stabilește statutul juridic, atribuțiile, drepturile, structura și modul de organizare a activității Agenției de Dezvoltare Regională Municipiul Chișinău (în continuare - Agenția).

2. Agenția este o instituție publică cu personalitate juridică, al cărei fondator este autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională, fiind constituită pentru realizarea obiectivelor naționale ale politicii de dezvoltare regională, pentru implementarea Strategiei naționale de dezvoltare regională și a Programului operațional regional al Municipiului Chișinău.

3. Agenția este persoană juridică de drept public, are autonomie financiară și dispune de ștampilă cu Stema Stat a Republicii Moldova, de conturi bancare și trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice instituțiilor publice, stabilite în legislaţie. Denumirea completă a Agenției este Agenția de Dezvoltare Regională Municipiul Chișinău, iar cea prescurtată - ,,A.D.R." Municipiul Chișinău.

4. Agenția își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituției Republicii Moldova, legile și hotărârile Parlamentului, decretele Președintelui, ordonanțele, hotărârile și dispozițiile Guvernului, alte acte normative, precum și de prezentul Regulament.

5. Sediul Agenției se află în municipiul Chișinău, Republica Moldova și se asigură de către autoritatea administrației publice locale din municipiul Chișinău în conformitate cu prevederile legislației.


II. ATRIBUȚIILE AGENȚIEI


6. Agenția exercită următoarele atribuții:

1) în domeniul implementării Strategiei naționale de dezvoltare regională, elaborării și implementării Programului operațional regional și al Planului de implementare;

a) analizează situația social-economică și problemele din Regiunea de dezvoltare Municipiul Chișinău;

b) formează parteneriate public-private și scheme participative ale grupurilor regionale pentru planificarea strategică din cadrul procesului de formare a Programului operațional regional și al Planului de implementare;

c) contribuie la consolidarea capacităților grupurilor regionale pentru planificarea și luarea deciziilor strategice;

d) elaborează în colaborare cu autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională Programul operațional regional al Municipiului Chișinău și Planului de implementare (în continuare - Programul operațional);

e) coordonează procesul de ajustare a Programului operațional;

f) monitorizează și evaluează implementarea Programului operațional;

g) prezintă Consiliului Regional pentru Dezvoltare Municipiul Chișinău (în continuare - Consiliul Regional), rapoarte anuale privind implementarea Programului operațional;

h) organizează implementarea Programului operațional și alocarea în acest scop a mijloacelor financiare din Fondul național pentru dezvoltare regională și locală.

2) în domeniul programelor și proiectelor regionale:

a) consolidează și mobilizează ideile de proiecte regionale;

b) elaborează fișele de proiect și proiectele;

c) elaborează programe regionale;

d) contribuie la consolidarea capacităților autorităților și organizațiilor implicate în dezvoltarea regională privind identificarea, efectuarea studiului de fezabilitate și a designului proiectelor.

3) în domeniul finanțelor și finanțării:

a) asigură utilizarea conformă a mijloacelor financiare alocate pentru finanțarea implementării programelor și proiectelor și pentru asigurarea funcționării Agenției;

b) asigură implementarea și finanțarea programelor și proiectelor de dezvoltare regională aprobate de Consiliul Regional și Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și Locale;

c) atrage mijloace nebugetare pentru implementarea Programului operațional, a programelor și a proiectelor conexe;

d) cooperează cu comunitatea donatorilor activi în regiunea de dezvoltare respectivă;

e) atrage investitori locali și străini;

f) promovează investițiile remitențelor în sectorul real;

g) consolidează capacitățile actorilor dezvoltării regionale în domeniul colectării de fonduri.

4) în domeniul organizării și desfășurării licitațiilor și/sau concursurilor investiționale, reglementate de legislația privind achizițiile publice, conform procedurilor prevăzute în Regulamentul privind gestionarea mijloacelor financiare
ale Fondului național pentru dezvoltare regională și locală:

a) elaborează comunicatul informativ sau alt document cu privire la licitația anunțată (concursul) și efectuează măsurile ce țin de achiziția publică respectivă;

b) publică fișele de proiect în baza programului operațional regional și în corespundere cu măsurile aplicate;

c) publică comunicatul informativ, invitația de participare sau alt document cu privire la licitația anunțată (concursul) și informația despre documentele de licitație (concurs);

d) organizează seminare privind condițiile de participare la licitație (concurs);

e) consolidează capacitățile în domeniul pregătirii aplicațiilor de proiect pentru instituțiile și organizațiile eligibile;

f) exercită alte activități stabilite de legislația privind achizițiile publice, conform procedurilor prevăzute în Regulamentul privind gestionarea mijloacelor financiare ale Fondului național pentru dezvoltare regională și locală.

5) în domeniul organizațional:

a) asigură lucrările de secretariat ale Consiliului Regional;

b) elaborează documentele ce urmează a fi discutate, avizate și/sau aprobate de Consiliul Regional;

c) acordă suport informațional, metodologic și consultativ Consiliului Regional, precum și autorităților administrației publice locale în chestiuni privind dezvoltarea echilibrată și durabilă a regiunii de dezvoltare;

d) consolidează numele de marcă al regiunii de dezvoltare;

e) creează și actualizează baza de date statistice din regiune;

f) asigură monitorizarea indicatorilor;

g) creează biblioteci și fișiere de publicații privind dezvoltarea regională;

h) creează, perfecționează și menține pagina web a regiunii respective de dezvoltare.

6) în domeniul cooperării intra-regionale și inter-regionale, precum și internaționale:

a) coordonează activitățile ce țin de dezvoltarea Municipiului Chișinău cu autoritățile publice centrale și locale, asociațiile obștești, alte instituții și organizații din cadrul societății civile și sectorului privat;

b) susține inițiativele trans-regionale și transfrontaliere;

c) promovează regiunea de dezvoltare în țară și peste hotarele ei;

d) sprijină inițiativele ce țin de euroregiuni și stimulează formarea unor rețele similare de dezvoltare;

e) consolidează capacitățile instituționale și promovează includerea Agenției în schema centrelor din cadrul Rețelei de Centre Euro Info;

f) exercită funcții și sarcini atribuite de Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale și/sau de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională;

g) exercită și alte împuterniciri prevăzute de legislație.

7. Agenția își realizează activitatea în colaborare cu ministerele de ramură, alte autorități administrative centrale și/sau desconcentrate în teritoriu, cu autoritățile administrației publice locale, cu asociațiile obștești, organizațiile sectorului privat și cu alte persoane juridice și fizice.

8. Agenția are obligația de a mobiliza instituțiile și organizațiile competente din regiune în scopul constituirii, menținerii și consolidării rețelei regionale de implementare a Programului operațional, prin semnarea memorandumurilor/ acordurilor de înțelegere.

9. Pentru executarea sarcinilor prevăzute de prezentul Regulament, Agenția va forma grupuri de lucru funcționale, inclusiv cu participarea reprezentanților administrației publice locale din municipiul Chișinău, care vor acorda suport în realizarea unor activități ce vizează dezvoltarea socio-economică a Regiunii de dezvoltare.

10. Cu acordul autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională, Agenția poate realiza atribuțiile de a asigura managementul și monitorizarea resurselor financiare alocate pentru implementarea programelor și proiectelor finanțate, atât din resursele Fondului național pentru dezvoltare regională și locală, cât și din alte surse de finanțare neinterzise de cadrul normativ, corespunzător Legii nr.27/2022 privind Fondul național pentru dezvoltare regională și locală.


III. DREPTURILE AGENȚIEI

 

11. În realizarea sarcinilor și funcțiilor sale, Agenția dispune de următoarele drepturi:

a) să gestioneze bunurile transmise Agenției, precum și bunurile obținute în cadrul activităților derulate conform atribuțiilor sale;

b) cu consimțământul autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională să fie membru și să participe în calitate de membru la activitățile asociațiilor, uniunilor regionale și internaționale specializate în domeniul dezvoltării regionale;

c) să obțină asistență tehnică și financiară din partea donatorilor sau din contul altor măsuri de susținere, pentru executarea funcțiilor și sarcinilor care îi revin conform legislației;

d) să înființeze birouri reprezentative pe teritoriul regiunii de dezvoltare, la propunerea autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională;

e) să solicite și să obțină de la autorități, instituții și organizații publice documente și informații de interes public necesare realizării atribuțiilor sale;

f) să propună spre aprobare salariul personalului Agenției, în limitele bugetului anual aprobat de către autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională;

g) să angajeze prin concurs personalul necesar desfășurării activității Agenției, precum și să contracteze servicii specializate la necesitate, după coordonarea cu autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională;

h) cu consimțământul autorității de elaborare  a politicii de dezvoltare regională să participe în calitate de membru cu drepturi depline, în activitatea asociațiilor și regiunilor naționale și internaționale specializate în domeniu;

i) după o coordonare prealabilă cu autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională să încheie acorduri de colaborare cu organizații similare din alte state.


IV. STRUCTURA AGENȚIEI

 

12. În activitatea sa, Agenția se conduce de Regulamentul aprobat prin ordinul conducerii autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională.

13. Structura și personalul scriptic al Agenției se aprobă de către autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională.

14. Finanțarea unor sarcini care excede atribuțiile prevăzute de Regulamentul  cu privire la organizarea și funcționarea Agenției de Dezvoltare Regională Municipiul Chișinău se vor efectua la decizia Consiliului Național, în baza propunerii Consiliului Regional și/sau a autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională.

15. În calitate de document privind organizarea activității cotidiene, funcțiile și obligațiile de serviciu, gestionarea, administrarea și procedurile relevante, Agenția va utiliza Manualul operațional aprobat de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională.

16. Manualul operațional al Agenției va cuprinde cel puțin următoarele compartimente:

a) proceduri de administrare;

b) atribuții, drepturi și responsabilități ale angajaților;

c) proceduri de încadrare în câmpul muncii;

d) proceduri de lucru și de executare a sarcinilor;

e) proceduri de prezentare a rapoartelor și de comunicări interne;

f) reglementări și documente privind cheltuielile (călătoriile, diurnele etc.);

g) reguli, operațiuni și proceduri financiare și contabile;

h) reguli privind bugetul Agenției, formarea și valorificarea acestuia;

i) reglementări privind publicitatea și transparența în activitatea Agenției;

j) reglementări privind confidențialitatea și conflictul de interese;

k) reglementări privind documentația și arhiva Agenției.

17. Personalul Agenției nu are statut de funcționar public și se angajează și eliberează din funcție în condițiile legislației muncii.

18. Directorul Agenției este cetățean al Republicii Moldova, cu studii și abilități adecvate în domeniu, conform exigențelor stabilite în Manualul operațional al Agenției.

19. Directorul Agenției este selectat pe bază de concurs de către o comisie desemnată prin ordinul autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională. În comisia de concurs va fi inclus obligatoriu un reprezentant al Consiliului Regional pentru Dezvoltare Municipiul Chișinău.

20. Persoana selectată pentru postul de director al Agenției se numește în și se eliberează din funcție prin ordinul autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională.

21. Directorul Agenției organizează activitatea Agenției și gestionează patrimoniul acesteia.

22. Directorul Agenției:

a) participă la determinarea obiectivelor și a direcțiilor strategice de activitate ale Agenției în domeniile de competență;

b) asigură colaborarea Agenției cu Consiliul Regional și prezintă acestuia rapoartele necesare;

c) asigură executarea deciziilor Consiliului Regional;

d) asigură coordonarea proiectelor de asistență externă și a celor finanțate din contul mijloacelor financiare naționale;

e) asigură consolidarea capacităților funcționale ale Agenției, ale partenerilor și ale altor agenți economici din regiune;

f) reprezintă Agenția în relațiile cu autoritățile publice, asociațiile obștești, organizațiile sectorului privat, cu alte terțe persoane fizice sau juridice;

g) încheie contracte, acorduri, eliberează procuri și/sau mandate de reprezentare a Agenției;

h) numește în funcție, pe bază de concurs, și eliberează din funcție personalul Agenției;

i) asigură respectarea legii și ordinii de drept în activitatea Agenției;

j) exercită alte atribuții în conformitate cu legislația.

23. În absența directorului Agenției, atribuțiile acestuia sunt exercitate de către persoană desemnată prin ordin de către fondator, din personalul Agenției.


V. FINANȚAREA AGENȚIEI

 

24. Pentru activitatea Agenției, se utilizează mijloacele financiare alocate din:

a) Fondul național pentru dezvoltare regională și locală;

b) donații și granturi pentru asigurarea costurilor operaționale;

c) plăţi pentru implementarea programelor şi proiectelor de dezvoltare regională;

d) mijloace provenite din prestarea serviciilor conform legislației;

e) alte surse care nu contravin legislației.

25. În cazul în care Agenția va genera venituri în anul financiar, acestea vor fi utilizate, conform devizelor aprobate de autoritatea de elaborare a politicii de dezvoltare regională, pentru consolidarea capacităților funcționale ale Agenției și/sau pentru implementarea Programului operațional, a programelor și a proiectelor de dezvoltare regională.


VI. CONTABILITATE, AUDIT ȘI PREZENTAREA RAPOARTELOR


26. Agenția ține evidența contabilă conform standardelor naționale de evidență contabilă și prezintă rapoarte statistice în conformitate cu legislația Republicii Moldova.

27. Agenția prezintă rapoarte trimestriale și anuale autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională, precum și alte informații solicitate în scopul monitorizării activității acesteia.

28. La insistența organelor ierarhic superioare sau a donatorilor, activitatea economico - financiară a Agenției poate fi evaluată de către auditori independenți autorizați sau de către subdiviziunea audit intern a autorității de elaborare a politicii de dezvoltare regională.


VII. CONFIDENȚIALITATE ȘI CONFLICT DE INTERESE


29. Angajații Agenției sunt obligați să respecte confidențialitatea datelor și informațiilor de serviciu, care, în conformitate cu legislația și manualul operațional al Agenției, sunt declarate confidențiale.

30. Clauza de confidențialitate va fi inclusă în contractul de muncă încheiat cu angajatul Agenției în condițiile Codului muncii.

31. Implicarea personală și/sau financiară a angajaților Agenției și/sau a partenerilor Agenției, a altor organizații eligibile pentru implementarea proiectelor regionale în orice alte afaceri ce țin de dezvoltarea regională și locală se va trata drept conflict de interese.

32. Situația conflictului de interese se soluționează conform prevederilor art.190 și 191 din Codul civil.

33. Dizolvarea, reorganizarea și transformarea Agenției se realizează în modul stabilit de legislație.



 

 

Arrow Prev

      

Arrow Next